Twee dagen Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van jamie westrik - WaarBenJij.nu Twee dagen Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van jamie westrik - WaarBenJij.nu

Twee dagen Battambang

Door: Jamie

Blijf op de hoogte en volg jamie

09 Januari 2016 | Cambodja, Khett Batdambang

Hoihoi
De eerste dag battambang begon met mr Nicky om 09:00 die ons zijn aanbod van tours kwam laten zien. We kozen er een van een volle dag en konden gelijk vertrekken.
Op naar de bamboe trein, deze kost 5$ pp er staat een politie man om het mee in de gaten te houden of het allemaal wel goed gaat. Ben benieuwd of dat echt zo is maar goed, we betaalden netjes en klommen om de bamboe trein. Het is echt een heel simpel ding: twee assen met wielen eraan worden op het spoor gelegd, dan komt de bamboe platform die ze erop\erin haken. De motor word erin getild en als laatste de passagiers en bestuurder. Hop motor aan en we konden gaan. Gelukkig hadden we een kussentje onder de billen, want het is een heel hobbelig ritje. Maar wel grappis om te doen, je ziet vrij weinig beetje koeien plassen water waar kinderen in spelen. Maar vooral bosjes\gras. Er is maar een spoor dus als er tegenliggers kwamen dan moest er iemand van de rails af. Gelukkig hoefde wij er niet af op de heenweg hihi.
7km verder is het eindstation waar een paar meisjes al staan te wachten om bandjes te verkopen. Maar eerst verteld een vrouw wat de bedoeling is : vijf min wachten pauze en dan terug en als je bij het einde bent kan je de chauffeur een fooi geven. Wij hebben beetje rond gegeken bij de kraampjes en toen konden we weer gaan. Ook dit keer met tegen liggers hoefden we er niet af, jeej. Wij waren met zes karretjes en de tegenliggers met drie.
Bij het einde word weer gezegd zodra je wil afstappen: now u can tip de driver. Mr nicky had al gezegd dat ze gewoon in dienst zijn de chauffeurs, en dus betaald krijgen maar fooi geven kan altijd.
De volgende stop was bij een noodle maker, ik weet niet hoe je het moet zeggen hoor haha. Maar hier maken ze noodles voor in de soepen. We kregen een hele uitleg van erbij, heel fijn naturlijk.
Sticky rice met kokosmelk, hmm lekker al vond stef het minder. Agja smaken verschillen. Ook hier weer uitleg gehad hoe het gemaakt wordt.
Daarna kregen we de vismarkt te zien en te ruiken. Poe wat een lucht haha. Zelfde als de rest hier ook een goede rondleiding gehad.
Elf km buiten batgambang staat de tempel Wat Ek Phnom
De tempel is nu meer een ruïne er is niet veel mee van over. Deze tempel is in de elfde eeuw gebouwd. Bij aankomen valt vooral de mooie pagode op.
Onderweg zijn we nog gestopt om te kijken hoe rijstvellen gemaakt worden, die gebruikt worden voor springrolls ( loempia's ). Daarna was het een lange rit waar we bij in slaap vielen haha, naar de Phnom Sampeau een heuveltop, waarop een pagode is gebouwd 15 km van Battambang.

Over de Phnom Sampeau gaat een eeuwenoude legende, die bekend is bij Cambodjanen,die in de streek leven. Het is de legende van Rumsay Sok. De puntige rots stelt de gebroken romp van een schip voor.
Er was eens een krokodil, die verliefd was geworden op Rumsay Sok. Die liefde werd echter niet beantwoord. Zij verloofde zich met een prins en vluchtten de zee op met een boot. Dit nam de krokodil niet en hij viel het schip aan. Rumsay Sok en haar prins verdronken.
De bevolking nam dit niet en begonnen de zee af te tappen. Net zolang totdat ze bij de krokodil konden komen en ze straften hem met de dood.
Zijn lichaam wordt vertegenwoordigd door de nabijgelegen Crocodile Mountain.

In de Phnom Sampeau zijn grotten die de kiling caves worden genoemd. Hier werden de mensen heen gestuurd om vervolgens levend naar beneden gegooid te worden. als je in de grotten staat dan zie je het gat waardoor ze gegooid werden. Mr nicky vertelde dat als ze naar beneden gegooid ware en mogelijk nog leefde ( niet dat er nog veel leven in je kan zitten na zo'n val) dan werd je nog verder dieper de grot in gegooid waar je dus echt niet uit kan komen. Ecbt heftig dit, de botten die zijn gevonden zijn netjes in een glazen kist gelegd en staan bij een liggende boeddha die daar voor alle slachtoffers staat. Ook boven op hebben ze een mooi monument gemaakt.

Mr nicky liep met ons mee en kwamen we uit bij echt hele rare beelden. Die stonden daar om mensen te laten zie hoe je in de hell moet leiden als je je misdraagt. Ik vind het echt heel vreemd maar goed als je dan verder naar boven loopt staat de hemel gepreze althans zo heb ik het begrepen. Hier straalt het rust uit met verschillende boeddha's die er staan.

Het waren flink wat trappen omhoog maar onderweg weer de aapjes gezien die behoorlijk dichtbij kwamen. Het schijnt dat ze nogal agressief kunnen zijn.

De weg naar beneden beviel wat beter, haha altijd zo
Beneden bij de bat cave gingen we wachten tot dat het zover was. Rond 17:30 komen ze met miljoenen naar buiten. Het tweede klopte alleen waren ze nu wel iets later, helaas was het ook al vroeg donker waardoor ik helaas geen mooie foto's heb kunne maken. Maar wel gaaf om te zien in een lange sliert komen ze eruit. Dit duurt rond de 15 min voordat ze er allemaal uit zijn. Halverwege gingen we op weg naar het hotel, onderweg kun je ze normaal nog goed zien en foto's maken maar helaas te donker.

We zijn nog even de stad in gegaan, het was feest en stond vol met kraampjes, de straat was ook afgezet een podium met live muziek. Mr Nicky vertelde dat het was van de bevrjjding van de rode kmhr. Ik heb het zo snel nog niet kunnen vinden op internet. Maar goed genoten van wat vuurwerk hebben we die toch nog gezien. En vroeg naar bed.

De tweede dag battambang, lekker uit geslapen op het gemak ontbeten/geluncht in een. Daarna hebben ee een scooter gehuurd vor 6$ bij het hotel. Foto's gemaakt van te voren want je weet maar nooit, of ze moeilijk doen om een kras of deuk die er mischien al in zat. stef ging als eerst rijden en ik achterop. Wel grappig om stef op de scooter te zien, maar het ging hem goed af. Na vijf min ben ik gaan rijden, zodat stef de route kon aangeven. Het zou ongeveer half uur rijden zijn naar Wat Banan. Het hotel had op de kaart aangegeven hoe we er moesten komen. We hadden het eerst niet gezien en reden er finaal langs, ongeveer kwartier te ver doorgereden haha. Toen we moesten thanken ( benzine uit een cola fles ) hebben we het maar gevraagd en wees ze de weg. Dus hop op de scooter en weer terug. Eindelijk gevonden, de scooter moesten we weg zetten een soort van betaald parkeren. De hoe noem je het de zadelklep krrgen we niet open. Alles geprobeerd stef stond linka van de scooter ik rechts. Iets te dicht bij de scooter en mijn been verbrand aan de uitlaat. Aaarrgh wat deed dat pijn zeg. Niet zo'n hele grote plek maar blaren dat er op kwamen ieuw bah en auw.
Maar dat kwam later op het moment was het rood. Ticket gekocht natuurlijk struikel ik van de drempel af. Gaat echt top.
Ik las op internet dat het 358 trappen zijn. Sorry we hebben het niet nageteld, halverwege viel ik nog over een paar van die trapen. Ja het is echt mijn dag vandaag! Eenmaal boven, waren we helemaal uitgeteld. Toch maar flesjes water gekocht waarvan een even tegen de brand plek heb gehouden. Het uitzicht was mooi en de tempels ook. Na kwartiertje weer naar beneden gelopen. Wat een trappen zeg ik word weer moe als ik er aan terug denk.
Weer hop op de scooter, onderweg hebben we een paar regen druppels gehad verder was het vandaag heel benauwd en klam. We wilden naar het verlaten pepsi fabriek die in 1975 gesloten was gaan. Maar ja niet kunnen vinden, wat bleek nou het was al afgebroken. Ja niet goed gelezen op internet of niet goed opgezocht. Gelukkig was het niet ver en zijn we naar het circus gegaan. Dit wilden we graag zien, het circus is voor jonge mensen om ze hun talenten te laten ontwikkelen. Het geld van de tickets gaat gelijk weer naar het circus om arme jongeren een kans te geven. Op internet hadden we gelezen dat het 10$ kostte we hoopten dat dit voor twee personen was zo niet tja dan is het wel wat duur maar oke. wat bleek de prijzen zijn omhoog gegaan naar 14$ pp dit vonden we toch net iets teveel. Ookal is het voor een goed doel,het klinkt misschien niet veel maar als we da elke keer doen dan redden we het ook niet met ons budget. We reden nog langs het oude treinstation die al jaren niet meer ingebruik is dankzij de rode kmhr.
Om acht uur moest de scooter terug zijn, dus netjes voor die tijd weer bij het hotel. Scooter afgeven was makkelijk ze keken niet eens naar de scooter of er iets mis mee was.
Ik ben blij dat we de scooter hebben gehuurd, veel goedkoper dan een tuktuk gids, en het is leuk om even met tweeën er op uit te gaan. Dus Corne goede ervaring :p haha maar het is natuurlijk wel zo dat je altijd moet opletten!.
Sorry voor het hele lange verhaal
Groetjes jamie